Selecteer een pagina

Bloeddruk is de druk die wordt uitgeoefend op de wanden van de bloedvaten. Zonder bloeddruk is het niet mogelijk dat de hersenen, hart, longen, lever en nieren worden voorzien van de nodige nutriënten en zuurstof.  De ideale bloeddruk heeft een bovendruk lager dan 120 mmHg en een onderdruk lager dan 80 mmHg.

Het is goed mogelijk dat er geen duidelijk klachten optreden tijdens de  eerste 15 tot 20 jaar dat je hoge bloeddruk hebt, echter na verloop van tijd kunnen organen zoals hart, nieren, ogen en hersenen beschadigd worden. De meest voorkomende symptomen bij hoge bloeddruk zijn dan hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen, kortademigheid, krampen, pijn in de spieren, niet goed kunnen zien.

Er zijn een aantal risicofactoren die mogelijk een oorzaak kunnen zijn, echter dit is niet altijd zeker.

  • Roken
  • Overgewicht
  • Overmatig veel natriumgebruik
  • Overmatig veel alcoholgebruik
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Te veel stress
  • Diabetes
  • Erfelijkheid
  • Je voedingspatroon

Een aantal tips voor een gezonde bloeddruk

      • Eet minder suikers
        Door te veel suikers gaat je bloedsuikerspiegel enorm pieken, je krijgt veel meer energie, maar het lichaam moet meer insuline aanmaken om de suikers te verwerken. Daarenboven geven snelle suikers je geen verzadigingsgevoel zodat je nog meer gaat eten. De overtollige suikers worden opgeslagen in de vorm van vetten. Je gaat snel last krijgen van overgewicht en dit is nu net een belangrijke factor in het krijgen van hoge bloeddruk.
      • Eet geen bewerkte voeding
        In bijna alle bewerkte voedingsmiddelen zit suiker, zout en vet. Het grootste deel van de suikers krijg je binnen via sausjes, zuivel, koekjes etc.
        Verminder je totale vetinname, eet geen transvetten maar meer onverzadigde vetten, zoals omega-3. Omega-3 zit van nature in vette vis, lijnzaadolie, noten en zaden.
      • Eet minder zout
        Het beetje zout dat je op je gekookte eitje doet is niet doorslaggevend, het zijn vooral de kant-en-klaar producten en bewerkte voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je te veel zout binnenkrijgt. Wil je toch zout gebruiken, gebruik dan voor je gerechten himalaya-zout of keltisch zeezout in plaats van keukenzout.
      • Zorg voor gevarieerde natuurlijke voeding
        Mager vlees, dagelijks twee keer per dag groeten, fruit, vis, noten, pitten en zaden, veel ui en knoflook. Beperk zuivelproducten waar veel suiker en vetten inzitten. Ga voor yoghurt, magere kwark en kefir aangevuld met volkorengranen, havermout of muesli en bosvruchten. Kruiden die de bloeddruk normaliseren zijn oa meidoorn, hibiscus, lavendel, valeriaan, melisse.
      • Drink 1 tot 1.5 liter water 
        Ons lichaam bestaat uit 65-85% uit water. Water is nodig om onze cellen te voeden en is de belangrijkste nutriënt onder de voedingstoffen. Per dag verliezen we gemiddeld 2,5 liter water. Het is daarom belangrijk om dit aan te vullen. Koffie, thee en frisdranken bevatten relatief veel water, maar ze bevatten ook cafeïne, suiker en kunstmatige zoetstoffen die allemaal een uitdrogende werking hebben.
      • Beweeg meer
        Onze huidige maatschappij is niet meer zo ingericht dat je automatisch voldoende lichaamsbeweging krijgt. Het langdurige zitten heeft een nadelig effect op de bloedsomloop waardoor de doorbloeding langzamer verloopt, je hart heeft meer moeite om het bloed in je ledematen te krijgen. Je krijgt een slechte conditie en je hart moet harder kloppen in rust. Dat snellere kloppen en de slechte doorbloeding in je cardiovasculaire stelsel stuwen samen je bloeddruk omhoog. Beweeg minstens 1/2 u per dag en liefst in openlucht!
      • Zoek de buitenlucht op
        Nu de lente begonnen is moet je zoveel mogelijk licht en zonnestralen absorberen, maar overdrijf niet. Je lichaam maakt door de zon vitamine D aan. Hierdoor voorkom jij dat je bloeddruk verhoogd is vanwege tekorten.
      • Stop met roken en drink minder alcohol
        Roken is ongezond en iedereen weet het. Roken tast de aderwanden aan en door de nicotine stijgt je bloeddruk. Dus stoppen met roken is erg belangrijk als je last hebt van hoge bloeddruk. Ook alcohol heeft een negatieve impact op je bloeddruk.
      • Leer stress de baas zijn
        Stress zorgt ervoor dat je lichaam overschakelt op de survivalmodus. Dit houdt in dat je immuunsysteem tijdelijk wordt uitgeschakeld, dat je bloeddruk verhoogt en er meer energie naar je spieren. Vermijd overbelasting en leer “nee” zeggen. Door goed je grenzen aan te geven zal je op lange termijn een betere steun zijn voor je omgeving en vermijd je een burn-out.
      • Zorg voor voldoende slaap en werk aan je slaaphygiëne
        Voldoende slaap is belangrijk voor je bloeddruk. Gedurende de slaap komen er groeihormonen vrij die zorgen dat je lichaam herstelt. Daarnaast verwerkt je brein in de slaap alle ervaringen van de dag zodat jij de volgende dag weer met een frisse uitgeruste geest aan de slag kunt. Zorg ook voor een goede slaaphygiëne. De uren voor het slapen gaan moet je prikkels zoals televisie, smartphone of pc vermijden. Het is niet verstanding om nog veel te eten en drink geen koffie na 15h (het kan tot 8h duren voor de cafeïne uit je lichaam is). Een slaapmutsje zal je misschien helpen bij het inslapen, maar je wordt ook meermaals en sneller wakker, je komt niet in de diepe slaap.
      • En ten slotte, een relaxatie-behandeling
        Bij hoge bloeddruk behandeling worden de zones van de hypothalamus, diafragma, bijnieren, blaas, schildklier en bekkenzone extra behandelen. Reflexologie zorgt voor een betere bloeddoorstroming en beter afvoer van toxisch stoffen. Reflexologie brengt het lichaam terug in balans.

Geniet nog van deze mooie dag.

Translate »